
vrijdag, augustus 03, 2007
Real Photography Award
ING Real Estate initieert The Real Photography Award. Deze fotografie prijs is nieuw en exclusief met als doel de internationale hedendaagse fotografie te promoten. De gekozen thema's zijn: natuur, ontwikkeling en architectuur. De 30 beste fotografen worden genomineerd en krijgen een exclusieve tentoonstelling aangeboden. Fotografen kunnen zich aanmelden tot 1 september 2007.
Getty ontslaat honderd werknemers
Getty Images, een van de grootste fotoagentschappen ter wereld, ontslaat honderd werknemrs die zich bezighielden met het bedrijfsonderdeel stockfotografie. Dit kernonderdeel van Getty Images draait de laatste tijd niet zo goed. Daarentegen gaat het met de onderdelen persfotografie en celebrityfotografie wel voortvarend.
Ook wordt de verantwoordelijke voor het ontwerp van de nieuwe website van Getty Images, Linda Ranz, ontslagen. Door fouten in het ontwerp liep Getty 1,5 miljoen dollar aan inkomsten mis. De technische problemen zijn inmiddels wel verholpen, maar de lancering van de vernieuwde website laat nog steeds op zich wachten.
Daarnaast vliegt Bruce Livingstone, the oprichter van de microbetalingswebsite iStockphoto de laan uit. Getty kocht iStock in 2006 voor 50 miljoen dollar. Livingstone werd eerder dit jaar beloond met een topbaan bij Getty. Hij zal nu wel spijt hebben van zijn Getty Images tatouage...
Ook wordt de verantwoordelijke voor het ontwerp van de nieuwe website van Getty Images, Linda Ranz, ontslagen. Door fouten in het ontwerp liep Getty 1,5 miljoen dollar aan inkomsten mis. De technische problemen zijn inmiddels wel verholpen, maar de lancering van de vernieuwde website laat nog steeds op zich wachten.
Daarnaast vliegt Bruce Livingstone, the oprichter van de microbetalingswebsite iStockphoto de laan uit. Getty kocht iStock in 2006 voor 50 miljoen dollar. Livingstone werd eerder dit jaar beloond met een topbaan bij Getty. Hij zal nu wel spijt hebben van zijn Getty Images tatouage...
AP sluit bureau in Washington
Associated Press sluit zijn fotoredactie in Washington. Deze vestiging, waar 16 werknemers een arbeidsplaats hadden, redigeerde foto's die binnenkwamen van freelancers en andere fotobureaus. Het hoofd fotografij bij Associated Press, Santiago Lyon, stelt dat de redacties in New York en Washington vaak dubbel werk deden: "Bij groot nieuws, als de schietpartij op de Virigina Tech campus, werkten de redacties aan dezelfde verhalen."
12 van de 16 werknemers worden overgeplaatst naar de redactie in New York. De overige vier worden ontslagen.
12 van de 16 werknemers worden overgeplaatst naar de redactie in New York. De overige vier worden ontslagen.
donderdag, augustus 02, 2007
Gevelfoto’s JR mogen blijven hangen
Het beplakken van drie monumentale panden in het kader van het kunstproject Face2Face met foto’s van de internationaal gerenommeerde franse fotograaf JR, georganiseerd door Foam_Fotografiemuseum Amsterdam heeft de afgelopen weken de aandacht gevraagd. Stadsdeel Centrum trad op basis van de Monumentenwet op tegen het beplakken uit zorg over schade aan de gevels.
Bureau Monumentenzorg Amsterdam heeft op verzoek van stadsdeel Centrum onderzoek verricht naar mogelijkheden van verwijdering van de foto’s van de gevels. Zoals het er nu naar uitziet zal verwijdering weinig of geen schade opleveren. In tegenstelling tot eerdere berichten in de media is bij het aanbrengen van de foto’s géén vernis gebruikt.
In een gesprek tussen dagelijks bestuurder Anne Lize van der Stoel en Marloes Krijnen, directeur van Foam, is o.m. de conclusie getrokken dat Foam in volgende situaties vooraf contact zal opnemen met het stadsdeel. Dat was in dit geval ook beter geweest. De foto's worden uiterlijk op 3 september verwijderd.
Bron: Gemeente Amsterdam.
Noot: de tentoonstelling van JR in FOAM duurt tot en met 2 september. Er kan derhalve worden vastgesteld dat het stadsdeel Centrum in zijn misplaatste strijd tegen de gevelfoto's een complete nederlaag heeft geleden.
Bureau Monumentenzorg Amsterdam heeft op verzoek van stadsdeel Centrum onderzoek verricht naar mogelijkheden van verwijdering van de foto’s van de gevels. Zoals het er nu naar uitziet zal verwijdering weinig of geen schade opleveren. In tegenstelling tot eerdere berichten in de media is bij het aanbrengen van de foto’s géén vernis gebruikt.
In een gesprek tussen dagelijks bestuurder Anne Lize van der Stoel en Marloes Krijnen, directeur van Foam, is o.m. de conclusie getrokken dat Foam in volgende situaties vooraf contact zal opnemen met het stadsdeel. Dat was in dit geval ook beter geweest. De foto's worden uiterlijk op 3 september verwijderd.
Bron: Gemeente Amsterdam.
Noot: de tentoonstelling van JR in FOAM duurt tot en met 2 september. Er kan derhalve worden vastgesteld dat het stadsdeel Centrum in zijn misplaatste strijd tegen de gevelfoto's een complete nederlaag heeft geleden.
Kodak uit de rode cijfers
Eastman Kodak, het grootste fotografieconcern ter wereld, is in het tweede kwartaal weer in de zwarte cijfers uitgekomen.
De Amerikaanse onderneming boekte in de afgelopen drie maanden een nettowinst van 592 miljoen dollar terwijl een jaar eerder nog een verlies werd geleden van 282 miljoen dollar. Dat maakte het concern donderdag bekend.
De omzet daalde met 7 procent tot 2,51 miljard dollar. Kodak dankt de winst onder meer aan de boekwinst die werd gemaakt op de verkoop van een bedrijfsonderdeel. Kodak rondde in april de verkoop af van zijn divisie beeldapparatuur voor de medische sector voor 2,35 miljard dollar. Een deel van dit geld werd ook gebruikt om schulden af te lossen.
Kodak is bezig met een omvangrijke herstructurering waarbij ongeveer 30.000 banen worden geschrapt en fabrieken worden gesloten. Die herstructurering is nodig om de sterk dalende inkomsten bij de traditionele fotografie op te vangen.
Bron: ANP.
De Amerikaanse onderneming boekte in de afgelopen drie maanden een nettowinst van 592 miljoen dollar terwijl een jaar eerder nog een verlies werd geleden van 282 miljoen dollar. Dat maakte het concern donderdag bekend.
De omzet daalde met 7 procent tot 2,51 miljard dollar. Kodak dankt de winst onder meer aan de boekwinst die werd gemaakt op de verkoop van een bedrijfsonderdeel. Kodak rondde in april de verkoop af van zijn divisie beeldapparatuur voor de medische sector voor 2,35 miljard dollar. Een deel van dit geld werd ook gebruikt om schulden af te lossen.
Kodak is bezig met een omvangrijke herstructurering waarbij ongeveer 30.000 banen worden geschrapt en fabrieken worden gesloten. Die herstructurering is nodig om de sterk dalende inkomsten bij de traditionele fotografie op te vangen.
Bron: ANP.
Gesprek over popfotografie
Met enorme telelenzen vijftig meter van het podium in een paar minuten je foto schieten. Dat zijn de werkomstandigheden van popfotografen bij grote concerten. Is het de toekomst van het metier? Een gesprek met Roy Tee, Nick Helderman en Annie Hoogendoorn.
Beluister het bij Parool Theater.
Beluister het bij Parool Theater.
maandag, juli 30, 2007
40 miljoen Nikkor objectieven sinds 1959
Nikon Corporation is pleased to announce that production figures for our NIKKOR SLR interchangeable lenses surpassed the 40 million mark this month. Forty-eight years have passed since Nikon introduced the first NIKKOR lens with F mount, together with our first SLR camera, the Nikon F, in 1959.
Nikon first introduced the NIKKOR brand of photo lenses in 1932. At that time, NIKKOR lenses were attached not only to Nikon cameras, such as the Nikon I introduced in 1948, but also to Leica cameras, and later to Contax cameras. In 1959, the F mount, a 44mm large-diameter bayonet mount, was first employed for the Nikon F. Since then, Nikon has maintained the same format for almost half a century, offering compatibility with each new Nikon camera up to the latest digital SLR D40X. Along the way, new technologies have been incorporated, such as improved aperture and autofocus control, and information exchange with the camera body.
At present, NIKKOR has a lineup of 57 lenses2 including DX NIKKORs for exclusive use with Nikon digital SLRs, plus fisheyes, ultra-wideangles, telephotos, zooms and micros.
Bron: persbericht Nikon.
Nikon first introduced the NIKKOR brand of photo lenses in 1932. At that time, NIKKOR lenses were attached not only to Nikon cameras, such as the Nikon I introduced in 1948, but also to Leica cameras, and later to Contax cameras. In 1959, the F mount, a 44mm large-diameter bayonet mount, was first employed for the Nikon F. Since then, Nikon has maintained the same format for almost half a century, offering compatibility with each new Nikon camera up to the latest digital SLR D40X. Along the way, new technologies have been incorporated, such as improved aperture and autofocus control, and information exchange with the camera body.
At present, NIKKOR has a lineup of 57 lenses2 including DX NIKKORs for exclusive use with Nikon digital SLRs, plus fisheyes, ultra-wideangles, telephotos, zooms and micros.
Bron: persbericht Nikon.
Sacha de Boer en de 'Beeldcanon'
Na de geschiedeniscanon en de wetenschapscanon, komt EénVandaag met de 'Beeldcanon'. Welke beelden in de mediamaalstroom blijven ons bij? Welke beelden hebben impact?
Die vraag stelt EénVandaag aan dertig professionals op het gebied van beeld. Programmamakers, filmers, fotografen en reclamemakers. Zij vertellen welke beelden hen zijn bijgebleven en nomineren daarvan steeds één beeld voor de 'EenVandaag Beeldcanon'.
Vanavond met fotografe annex nieuwslezeres Sacha de Boer.
Ned 1, 18.15-18.50
Die vraag stelt EénVandaag aan dertig professionals op het gebied van beeld. Programmamakers, filmers, fotografen en reclamemakers. Zij vertellen welke beelden hen zijn bijgebleven en nomineren daarvan steeds één beeld voor de 'EenVandaag Beeldcanon'.
Vanavond met fotografe annex nieuwslezeres Sacha de Boer.
Ned 1, 18.15-18.50
Robert Capa: De fotograaf en de legende
AVRO woensdag 1 augustus 13.55 - 14.55 uur Nederland 2
Robert Capa, fotojournalist en oprichter van het fotoagentschap Magnum, was al tijdens zijn leven een legende. Rusteloos zwierf hij van oorlogsfront naar oorlogsfront op jacht naar spectaculaire beelden. Privé was Capa een vrouwengek, een drinker en een gokker. ‘Robert Capa: de fotograaf en de legende’ vertelt het verhaal van de Hongaarse vluchteling die zichzelf volledig opnieuw uitvond.
Op 20 mei 1954 stapte oorlogsfotograaf Robert Capa (1913) op een landmijn op een obscuur slagveld in Frans Indochina (Vietnam). Daarmee kwam er een dramatisch einde aan het al even dramatische leven van deze legende. Bijna 20 jaar trotseerde Capa levensbedreigende situaties aan alle belangrijke oorlogsfronten ter wereld. Steeds wist hij heelhuids het slagveld te verlaten met fotorolletjes vol indringende zwart-wit beelden op zak. Angst kende Capa wel degelijk, maar die overwon hij om de ultieme foto te kunnen schieten. Zijn motto: ‘Als je foto niet goed genoeg is, betekent dat dat je je niet dichtbij genoeg was’.
Capa mocht zijn tomeloze ambitie aanvoeren als verklaring voor zijn moed, feit is dat zijn bewogen levensgeschiedenis hem goed voorbereid had op situaties die het uiterste van hem vergden. Als 19-jarige Hongaarse vluchteling belandde Capa in Berlijn, waar hij leerde fotograferen. Later, in Parijs, verkocht hij zijn eerste werk en ontmoette hij zijn grote liefde Gerda Taro. Met Gerda reisde hij naar het front van de Spaanse Burgeroorlog, waar hij in 1936 een foto van een stervende soldaat maakte die hem wereldfaam bezorgde. Kort na deze professionele doorbraak namen de gebeurtenissen echter een tragische wending toen Gerda in 1937 een dodelijk auto-ongeluk kreeg. Vanaf dat moment leefde Capa erop los alsof hij niets te verliezen had, een mentaliteit die hem ironisch genoeg rijk en heel beroemd maakte. ‘Robert Capa: de fotograaf en de legende’ vertelt met talloze archiefbeelden het verhaal van Capa’s leven en schept zo tevens een boeiend tijdsbeeld van de roerige eerste helft van de 20ste eeuw.
Robert Capa, fotojournalist en oprichter van het fotoagentschap Magnum, was al tijdens zijn leven een legende. Rusteloos zwierf hij van oorlogsfront naar oorlogsfront op jacht naar spectaculaire beelden. Privé was Capa een vrouwengek, een drinker en een gokker. ‘Robert Capa: de fotograaf en de legende’ vertelt het verhaal van de Hongaarse vluchteling die zichzelf volledig opnieuw uitvond.
Op 20 mei 1954 stapte oorlogsfotograaf Robert Capa (1913) op een landmijn op een obscuur slagveld in Frans Indochina (Vietnam). Daarmee kwam er een dramatisch einde aan het al even dramatische leven van deze legende. Bijna 20 jaar trotseerde Capa levensbedreigende situaties aan alle belangrijke oorlogsfronten ter wereld. Steeds wist hij heelhuids het slagveld te verlaten met fotorolletjes vol indringende zwart-wit beelden op zak. Angst kende Capa wel degelijk, maar die overwon hij om de ultieme foto te kunnen schieten. Zijn motto: ‘Als je foto niet goed genoeg is, betekent dat dat je je niet dichtbij genoeg was’.
Capa mocht zijn tomeloze ambitie aanvoeren als verklaring voor zijn moed, feit is dat zijn bewogen levensgeschiedenis hem goed voorbereid had op situaties die het uiterste van hem vergden. Als 19-jarige Hongaarse vluchteling belandde Capa in Berlijn, waar hij leerde fotograferen. Later, in Parijs, verkocht hij zijn eerste werk en ontmoette hij zijn grote liefde Gerda Taro. Met Gerda reisde hij naar het front van de Spaanse Burgeroorlog, waar hij in 1936 een foto van een stervende soldaat maakte die hem wereldfaam bezorgde. Kort na deze professionele doorbraak namen de gebeurtenissen echter een tragische wending toen Gerda in 1937 een dodelijk auto-ongeluk kreeg. Vanaf dat moment leefde Capa erop los alsof hij niets te verliezen had, een mentaliteit die hem ironisch genoeg rijk en heel beroemd maakte. ‘Robert Capa: de fotograaf en de legende’ vertelt met talloze archiefbeelden het verhaal van Capa’s leven en schept zo tevens een boeiend tijdsbeeld van de roerige eerste helft van de 20ste eeuw.
zondag, juli 29, 2007
World Press Photo in Den Haag

Foto Jaap Arriëns
De beste persfoto's van het afgelopen jaar zijn te zien op de jaarlijkse World Press Photo tentoonstelling. Ongeveer tweehonderd foto's in tien verschillende categorieën worden zonder censuur tentoongesteld ter promotie van de fotojournalistiek. De foto's zijn door een dertienkoppige jury geselecteerd uit 78.083 inzendingen voor de World Press Photo wedstrijd, die afgelopen februari plaatsvond.
Atrium van het Haagse stadhuis, Spui 70, Den Haag. Van 26 juli tot en met 18 augustus. Zondag gesloten.